Hybrid Cars – Υβριδικά Αυτοκίνητα

Hybrid Cars

Hybrid CarsΤα υβριδικά αυτοκίνητα επιτυγχάνουν μεγάλα οφέλη στην εξοικονόμηση καυσίμου και τις εκπομπές CO2. Η βασική τους λειτουργία στηρίζεται στο συνδυασμό δυο μορφών ενέργειας για την κίνηση του αυτοκινήτου. Ένα υβριδικό αυτοκίνητο διαθέτει μπαταρίες, οι οποίες όμως δεν χρειάζεται να φορτιστούν, το σύστημα του αυτοκινήτου τις φορτίζει από μόνο του.

Το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο εφηύρε ο Ferdinard Porsche το 1900, ο ιδρυτής της γνωστής γερμανικής εταιρείας, ενώ το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής είναι το Prius, που λάνσαρε η Toyota το 1997.

Πώς λειτουργεί ένα υβριδικό αυτοκίνητο

Το αυτοκίνητο υβριδικής τεχνολογίας συνδυάζει και χρησιμοποιεί δύο πηγές ενέργειας. Τη θερμοδυναμική που προέρχεται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και την ηλεκτρική που προέρχεται από τον ηλεκτροκινητήρα. Για τη συνδυασμένη λειτουργία τους είναι απαραίτητη η ύπαρξη μπαταριών, γεννήτριας και μετασχηματιστή. Ένα υβριδικό αυτοκίνητο μπορεί να κινείται είτε με τον έναν από τους δύο κινητήρες είτε με το συνδυασμό τους. Ο ηλεκτροκινητήρας αναλαμβάνει τη κίνηση σε κάθε ξεκίνημα (στην κίνηση των μεγαλουπόλεων είναι πολλά και συχνά) και σε πορεία χαμηλής ταχύτητας, ενώ σε ανοιχτό δρόμο τον κύριο λόγο έχει ο βενζινοκινητήρας. Όταν απαιτείται η μέγιστη ισχύς όπως σε ένα προσπέρασμα ή σε μια ανηφόρα αυτή εξασφαλίζεται από τη συνδυασμένη λειτουργία και των δύο.

Η χρήση του συνδυασμού των δύο κινητήρων εξασφαλίζει οικονομικότερη κίνηση. Ο βενζινοκινητήρας είναι πιο αποδοτικός όταν λειτουργεί σε συγκεκριμένες στροφές, δίνοντας ενέργεια στη γεννήτρια. Αντίθετα, σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο έχουμε υψηλή κατανάλωση στον βενζινοκινητήρα, λόγω της απαίτησης να λειτουργεί σε μεγάλο εύρος στροφών προκειμένου να ικανοποιήσει όλες τις ανάγκες της κίνησης.

Ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί με χαμηλή κατανάλωση, προσφέροντας κάθε στιγμή τεράστια ροπή (απαραίτητη για το ξεκίνημα ενός σταματημένου αυτοκινήτου) και την απαιτούμενη ισχύ εφόσον αυτή είναι σε χαμηλά επίπεδα (δηλαδή για ταχύτητες μικρότερες των50 km/h). Λύνει δηλαδή το πρόβλημα της υπερβολικής κατανάλωσης του «σταμάτα  ξεκίνα» μέσα στις πόλεις και υποβοηθείται από το βενζινοκινητήρα στον ανοιχτό δρόμο και σε περιπτώσεις απαίτησης υψηλότερης ισχύος. Με αυτό τον τρόπο γίνεται βέλτιστη χρήση των πλεονεκτημάτων κάθε κινητήρα και άρα της ενέργειας που παράγεται.

Ένα υβριδικό αυτοκίνητο, συνδυάζοντας με βέλτιστο τρόπο τους δύο τύπους κινητήρα, δεν υστερεί σε απόδοση από ένα συμβατικού τύπου αυτοκίνητο. Επιπλέον, επιτυγχάνει μείωση της καταναλισκόμενης ενέργειας έως 40% με 50%. Αυτό σημαίνει οικονομία στα καύσιμα και σημαντική μείωση στις εκπομπές ρύπων.

Αυτό το γεγονός δικαιολογεί και τα κίνητρα που δίνει το κράτος στους κατόχους υβριδικών. Στην Ελλάδα για παράδειγμα μπορείτε να μπαινοβγαίνετε κάθε μέρα στο δακτύλιο, να μην πληρώνετε κάθε χρόνο τέλη κυκλοφορίας για το αυτοκίνητό σας και να μην επηρεάζεστε τόσο από τις εκτοξευμένες τιμές του πετρελαίου.

Αναπαραγωγικό φρενάρισμα: το μυστικό των υβριδικών

Όταν χρησιμοποιούμε τα φρένα σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, η κινητική ενέργεια που έχει όταν μετακινείται μετατρέπεται σε θερμότητα. Σε ένα υβριδικό αυτοκίνητο, τα φρένα παίρνουν ένα ποσοστό από την ενέργεια αυτή και, αντί να χαθεί στο περιβάλλον χρησιμοποιώντας την ηλεκτρική μηχανή ως γεννήτρια, την εναποθέτει πίσω στις μπαταρίες.

Το αναπαραγωγικό φρενάρισμα χρησιμοποιεί το γεγονός ότι μια ηλεκτρική μηχανή μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως γεννήτρια. Η ηλεκτρική μηχανή κίνησης του οχήματος επανασυνδέεται ως γεννήτρια κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος και η παραγωγή της συνδέεται με ένα ηλεκτρικό φορτίο. Συγκεκριμένα, αυτό είναι το φορτίο στη μηχανή που παρέχει το αποτέλεσμα του φρεναρίσματος.

Τα υβριδικά οχήματα δεν είναι ηλεκτρικά

Τα υβριδικά αυτοκίνητα δεν έχουν σχέση με τα ηλεκτρικά. Τα, επίσης οικολογικά, ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν εκπέμπουν ρύπους στην ατμόσφαιρα και δεν καίνε βενζίνη. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζεται όπως το κινητό τηλέφωνο. Με ειδικό βύσμα μπαίνει στην πρίζα. Απλά δεν αναπτύσσει μεγάλες ταχύτητες και δεν ενδείκνυται σε μεγάλα ταξίδια. Είναι αθόρυβο και στην Ευρώπη ήδη έχουν δημιουργηθεί ειδικοί χώροι στάθμευσης με παροχές ηλεκτρικού ρεύματος για τη φόρτισή του. Στην Ελλάδα ακόμα αντιμετωπίζονται με καχυποψία λόγω της τιμής τους και της έλλειψης αυτονομίας τους.

Μοντέλα & τιμές της ελληνικής αγοράς

Τα υβριδικά μοντέλα που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά είναι τα παρακάτω: Toyota Prius – από 26.650 €, Honda Civic hybrid – από 22.890 €, Lexus RX 400 h – από 56.000 €, Lexus GS 450h – από 59.700 €, Lexus LS 600 h – από 103.450 €

Το ελληνικό μέλλον και οι εφαρμογές του υβριδικού οχήματος

Στην Ελλάδα, τα υβριδικά οχήματα που χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή είναι ελάχιστα. Η κυβέρνηση έχει θεσπίσει μια σειρά διευκολύνσεων και κινήτρων προκειμένου να προωθηθεί η ιδέα της αγοράς υβριδικών αυτοκινήτων. Οι κάτοχοι των υβριδικών δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και ταξινόμησης και επιτρέπεται να κινούνται συνεχώς στον δακτύλιο. Τα μέτρα αυτά όμως είναι λίγα και ανίσχυρα και δεν μπορούν να αποτελέσουν κίνητρα για την αγορά υβριδικών αυτοκινήτων από τους Έλληνες. Αν σκεφτεί κανείς ότι σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης οι πολίτες επιδοτούνται με ένα αξιοσέβαστο ποσοστό της τιμής, πληρώνουν μειωμένους φόρους, δεν πληρώνουν διόδια κ.α., θα καταλάβει πόσο μικρά είναι αυτά τα κίνητρα.

Η τιμή ενός υβριδικού, είναι αλήθεια κάπως «τσιμπημένη» για τα ελληνικά δεδομένα, γεγονός που βέβαια αντισταθμίζεται από τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμων. Στη χώρα μας προς το παρόν τουλάχιστον, η επιλογή ενός υβριδικού αυτοκινήτου εναπόκειται απλώς στην περιβαλλοντική ευαισθησία του καθένα.

Φέτος, τον Αύγουστο, κυκλοφόρησαν τα πρώτα υβριδικά ταξί στην Αθήνα, τα οποία είναι σταγόνα στον ωκεανό μόλις 21- σε σχέση με τα 30.000 συνολικά ταξί που κυκλοφορούν στην Ελλάδα με θετικά αποτελέσματα και ευχαριστημένους οδηγούς. Σημειώνεται ότι μετά τα βαρέα οχήματα, στην κατάταξη των οχημάτων, ακολουθούν τα ταξί τα οποία ευθύνονται κατά πολύ για την μόλυνση της ατμόσφαιρας στην Αττική. Υπολογίζεται ότι αν μπορούσαν να αντικατασταθούν όλα τα ταξί της πρωτεύουσας θα είχαμε μείωση των μικροσωματιδίων κατά 25%.

Σχολιάστε το άρθρο